اردبیل و ظرفیت های گردشگری

نشریه ندای ساوالان در آخرین شماره خود مطلبی به قلم رضا کریمی منتشر کرده است که در آن به ظرفیت های گردشگری استان اردبیل پرداخته شده است.

 

امروزه صنعت توریسم در کشورهای توسعه یافته نقش مهمی در ارز آوری داشته و به یک فرهنگ قابل توجه تبدیل شده است در واقع می توان به جرات اذعان کرد که هر ساله بیش از۵۰تا۶۰ میلیارد دلار درآمد ارزی از طریق توریسم درمانی عاید کشورهای اروپایی و آمریکا می شود اما در ایران این صنعت جایگاه خود را باز نیافته و گامهای نخستین بر می دارد در حقیقت در سال۸۲ برای اولین بار توریسم درمانی در گردشگری ایران از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت؛البته وزارت بهداشت بیشتر با هدف اشتغال زایی برای دانش آموختگان پزشکی به این مبحث پرداخت و نه رونق توریسم درمانی ،اما کم کم از سال۸۳ و درست پس از ادغام میراث فرهنگی و سازمان ایران گردی و جهان گردی توریسم درمانی به صورت مستقل در ایران ایجاد شد و دولت ایران بر اساس برنامه ریزی های خود باید تا پایان برنامه چهارم توسعه ۳۰درصد از نیازهای درمانی و بهداشتی کشور را از طریق صدور کالا، خدمات پزشکی و توریسم درمانی فراهم می کرد. با این اوصاف استان اردبیل یکی از استان های دارای ظرفیت توریسم پذیری محسوب می شود این استان زرخیز علاوه بر اینکه قطب کشاورزی است دارای پتانسیل جذب گردشگر و توریسم و مسافران فصلی نیز می باشد. این استان با داشتن جاذبه های تاریخی منحصر بفرد ، طبیعت بکر و زیبا، آب گرمهای منحصر بفرد، کوه و دشت و جنگل می تواند با برنامه ریزی صحیح حرفی برای گفتن در میان سایر  استانهای کشور داشته باشد.

این که آماری از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به دلیل واقع شدن در مرز از جمله استان های مقصد گردشگری سلامت است و سال گذشته ۴۹۰ هزار نفر گردشگر خارجی را از مرز بیله سوار پذیرا بوده است.

photo_2016-01-21_00-24-42

طبق اعلام این اداره کل از کل گردشگران ۴۹ درصد به قصد درمان، ۳۴ درصد به قصد گردش و مابقی تجارت و بازدید از اقوام به ایران سفر می کنند. با توجه به آمار اعلام شده می توان به برنامه ریزی صحیح  و تقویت زیر ساخت ها اقدام کرد. البته علاوه بر گردشگران خارجی مسافران داخلی در فصول گرم سال استان اردبیل را یک مکان دل انگیز و جذاب انتخاب می کنند و میلیونها مسافر در طول ایام تابستان به اردبیل سفر می کنند.

با توجه با ظرفیتها و شرایط حاکم می توان سوالاتی در رابطه با تقویت و افزایش زیرساخت های لازم طراحی و مطابق به توانایی ها به این سوالات پاسخ داد. که آیا زیر ساخت های لازم برای پذیرش مسافران در استان اردبیل وجود دارد؟ چرا اردبیل از لحاظ جذب توریسم پزشکی موفق عمل نکرده است؟ چرا در سطح شهرستان اردبیل یک هتل سه ستاره طراحی نمی شود؟ عاقبت تالار شهر چه شد؟ برای جذب توریسم چه باید کرد؟ چگونه با استانهای همتراز و همسایه در رابطه با جذب گردشگر رقابت کنیم؟ صدها سوال دیگر در این رابطه وجود دارد که پاسخ هر کدام می تواند گرهی از مشکلات گردشگری و جذب توریسم را باز کند.

هر چند ارایه راهکارهای کلیدی و لازم از توان این مقوله خارج است اما با الگو گیری از شهرهای توریستی جهان و مطالعه در رابطه با علت قهر و یا آشتی و میزان رضایت مندی این گردشگران برای یک برنامه ریزی مدون مناسب به نظر می رسد.

هر چند تصویب منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی استان اردبیل از سوی دولتمردان می تواند به میزان گردشگران بیافزاید . در این راستا نیز سوالات متعددی دوباره مطرح می شود که راههای مواصلاتی در رابطه به این مناطق چگونه باید باشد؟ آیا زیر ساختهای لازم برای جذب مسافر وجود دارد؟ افرادی که به منظور تجارت و خرید کالا به اردبیل سفر خواهند کرد دیگر مسافران چادری نخواهند بود باید هتل های مناسب با مسافران مدنظر در سطح شهر طراحی شود و نسبت به پذیرش مسافران فرهنگ سازی صورت گیرد.

هر چند بین توریسم و مسافر تفاوت بسیاری وجود دارد اما شرایط حاکم موجب شده است که استان همسایه غربی ما هر دوی این دو واژه را بدرستی معنی کند  و جذب مسافر و توریست را در الویت برنامه های خود قرار دهد.

بنابرین انتظار می رود دستگاه های متولی با تکیه بر دانش و استعدادهای موجود در سطح استان برای ایجاد زیر ساختهای لازم و تقویت استعدادهای موجود برای جذب توریسم و در سایه آن ایجاد اشتغال برای بیکاران جامعه قدمهای اساسی بردارند. همچنین با سنجش نیازهای جامعه و برنامه ریزی لازم در راستای رفع مشکلات، بهره گیری از ظرفیت ها و نیروی انسانی ماهر و متخصص قطب کشاورزی را که نیازمند آب بیشتر هست به قطب گردشگری تبدیل کنند و محصولات کشاورزی خود را به گردشگران و مسافران داخلی و خارجی عرضه کنند این امر محقق نمی شود جز اینکه مسولان و بخشهای خصوصی دغدغه رفع مشکلات داشته باشند.

یک دیدگاه برای “اردبیل و ظرفیت های گردشگری

  1. انشاءالله تا چندروز دیگر شمارا به مجلس می فرستیم تا شاید طبقه محروم هم یک نماینده داشته باشد تا بتواند از طریق شما که از جنس ما هستید بتوانیم درد مشگل خودمان را به گوش مسعولان برسانی. انشالله. در ضمن اگر کاری از دست ما بر می آید با جان دل آماده ایم انجام بدیم 09147514726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *