فاجعه پلاسکو، آژیر هشداری به مسئولان پایتخت است

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی خواستار الزام ساختمان‌های کم‌دوام در تمامی استان‌ها به نوسازی و رفع مشکلات استهلاک شد.

رضا کریمی عصر شنبه در حاشیه بازدید از محل حادثه پلاسکو به همراه جمعی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ساختمان پلاسکو استحکام لازم را نداشته و از طرف مجموعه شهرداری تهران نیز اخطارهای متعددی برای بهسازی آن طرح شده است.

وی افزود: متأسفانه تنها ساختمان کم‌دوام در پایتخت، پلاسکو نیست و این فاجعه آژیر هشداری به مسئولان پایتخت بود که نسبت به نظارت و بازرسی بیشتر و بهتر و اقدامات مراقبتی مناسب‌تر در خصوص ساختمان‌های کم‌دوام اقدام کنند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: طبق اعلام مسئولان از ساعت هشت صبح روز حادثه مأموران آتش‌نشانی حضور یافته و تا ساعت ۱۱ نسبت به تخلیه افراد از ساختمان اقدام کردند و به تعداد ۲۰۰ نفر نیروی امدادی مشغول امدادرسانی بوده است.

کریمی متذکر شد: برخی کارگران حتی در ساختمان اقامت داشتند و با وجود تلاش نیروهای آتش‌نشان طبقات بالای ساختمان فرونشست کرده و فاجعه‌ای موجب جان باختن تعدادی از شهروندان و آتش‌نشانان شده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات مجلس برای بهبود قوانین ایمنی در برنامه ششم افزود: هر چند قوانین موجود ایده آل نیست اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که قوانین و ضوابط موجود رعایت می‌شد شاهد بروز این فاجعه نبودیم.

وی افزود: به عنوان مثال قوانین استانداردسازی مشخصی برای ساختمان‌ها وجود دارد اما در برخی مواقع مشاهده می‌شود که مورد غفلت واقع شده و عملاً به کار گرفته نمی‌شود.

آمار جان‌باختگان از استان اردبیل احصا نشد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا در بین جان‌باختگان از شهروندان اردبیلی نیز وجود داشته یا نه، اضافه کرد: متأسفانه با وجود پرسش آماری احصا نکردیم.

به گفته کریمی اظهارات مختلفی در خصوص جان‌باختگان مطرح می‌شود و در حالی که برخی به زنده‌بودن تعدادی در زیر آوار اشاره دارند مدیریت بحران آماری ارائه نکرد.

وی متذکر شد: این احتمال وجود دارد که از استان اردبیل نیز در بین جان‌باختگان وجود دارد اما نمی‌توان اظهارنظر قطعی داشت و هنوز آمار جان‌باختگان بر اساس شهرستان‌ها اعلام نشده است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تأکید کرد: لازم است برای جلوگیری از تکرار این حوادث شورای فنی تشکیل شده و صورت جلسه تحریب ساختمان‌های کم‌دوام را صادر کند تا ساختمان‌های کم‌دوام ملزم به نوسازی شوند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عضویت قبلی خود در کمیسیون ماده ۱۰۰ استان متذکر شد: در خود استان اردبیل نیز مواردی از ساخت‌وسازهای بی‌توجه به ایمنی و ضوابط وجود دارد و لازم است نظارت و بازرسی‌ها تشدید شود.

کریمی همچنین نیاز استان را تربیت نیروهای متخصص آتش‌نشان دانست و افزود: در اردبیل با کمبود نیرو مواجه هستیم و باید تدابیری برای تربیت نیروهای آشنا به علوم  و فنون روز آتش‌نشانی آموزش داده شود.

وی اقدامات چند روز اخیر آتش‌نشانان را ستودنی خواند و گفت:جان‌فشانی نیروهای آتش‌نشان در امدادرسانی قابل توجه است؛ چرا که با وجود تلاش سه‌ساعته آتش‌نشانان برای تخلیه ساختمان قبل از حادثه، نیروها ساختمان را ترک نکرده‌اند تا در صورت نیاز امدادرسانی کنند./ مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *