لزوم ایجاد سازمان مدیریت توسعه و سرمایه گذاري در شهرستان سرعین

رضا کریمی: سرعین شهری کوچک، پرجاذبه، ملی و جهانی است و به همین سبب استان اردبیل سالانه میزبان میلیونها گردشگر داخلی و خارجی است.

درجهان امروز، جهانگردي و گردشگري مفهوم و جریانی کاملاً متفاوت با گذشته پیدا کرده است و زمینه اقتصادي آن بیش از پیش افزایش یافته است. اکنون به گردشگري به عنوان یک امر اقتصادي نگریسته می شود درنتیجه باید در جریان کار و فعالیت خود تابع هدف معین باشد.

امروزه چهره شهرها، فضاي تجلی قدرت اقتصادي، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و بازوي حرکتی دولتها محسوب می شوند. مدیریت و برنامه ریزي براي فضاهاي شهري، امروزه نیاز به دیدگاههاي پویا و نظام یافته دارد تا با ابزارها و استراتژيهاي تدوین شده، محركهاي شهري، شناسایی و درجهت پیشبرد اهداف، تحریک شوند.

استان اردبیل و شهرستان سرعین هم به علت نزدیکی به دریای خزر بر طبیعت بسیار زیبا بکر و دل انگیز شهرستانهای استان بویژه سرعین را دوچندان کرده و به یکی از مهمترین پایگاههاي توریستی تفریحی ایران تبدیل شده و داراي توانمنديهاي گردشگري با کارکردهاي توریستی، فرهنگی و درمانی ارزشمند در سطح ملی و بین المللی می باشد.

ورود گردشگران و جهانگردان به این شهر می تواند آثار شگرفی در شکوفایی و رونق اقتصاد منطقه و ایجاد فرصتهاي شغلی جدید داشته باشد.

photo_2016-01-21_00-23-11

اگر چه شهر سرعین بیشترین چشمه هاي آب معدنی و آب گرم  را دارا می باشد، اما هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته است لیکن بررسی مؤلفه هایی نظیر تعداد هتلها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها بیانگر  این واقعیت می باشد.

به طور مسلم، حضور گردشگران در سرعین سبب افزایش درآمد این شهر و ایجاد اشتغال می شود، زیرا  هزینه هاي گردشگران براي افراد جامعه به عنوان درآمد تلقی می شود.  با تغییر درآمد حاصل از گردشگري شهر سرعین، طبیعی است که درآمد سرانه حاصل از گردشگري هم تغییر می کند.

با توجه به نرخ بالاي بیکاري در استان اردبیل هم، صنعت گردشگري به خصوص در سرعین فرصت بسیار مناسبی است که می تواند فرصتهاي شغلی جدیدتري ایجاد کند و ضمن افزایش درآمد سرانه شهروندان استانی و شهرستانی موجب ایجاد فرصتهای شغلی جدید می گردد.

امروزه مسئله جذب توریست خارجی و گردشگران ایرانی در شهر توریستی سرعین با دو چالش عمده مواجه بوده که هر لحظه ادامه حیات آن را تهدید می کند:

یکی ترك زودهنگام توریستها به دلیل کمبود امکانات اقامتی و تفریحی است و دومی نارضایتی توریستها به لحاظ بروز برخی مشکلات بهداشتی واجتماعی و …

 

به همین خاطر و جهت بررسی دقیق موضوع راهکارهایی در این خصوص باید در نظر گرفته شود.

با توجه به مشکلاتی که در مسیر توسعه گردشگري ایران به طور عام و به طور اخص در گردشگري تفریحی – درمانی وجود دارد، می توان گفت که هموار نمودن مسیر ترقی صنعت گردشگري نیازمند برنامه ریزي هاي کلان و بلندمدت است و با استانداردسازي از تجربه هاي جهانی در بومی سازي خدمات و سرویسهاي صنعت گردشگري، میتوان کمک شایانی به فعالان این عرصه کرد.

براي برطرف کردن مشکلات و توسعه این صنعت، راهکارها و سیاستهایی به شرح زیر پیشنهاد می گردد:

  • بازارسازي و بازاریابی، جذب گردشگران توریستی-  درمانی، پذیرش کمی متناسب با توان و امکانات، اطلاع رسانی، فعالتر کردن بخشهاي فرهنگی-  پزشکی سفارتخانه ها
  • آموزش مردم و نهادهاي محلی، سازماندهی آموزش و تجهیز، آموزش نیروهاي انسانی شاغل دولتی، تربیت نیروي انسانی متخصص.
  • تدابیر لازم براي افزایش مدت ماندگاري جاذبه هاي میراث فرهنگی، توسعه امکانات زیربنایی و جاذبه هاي جنبی، ایجاد مراکز عرضه تولیدات سنتی، برپایی نمایشگاهها، تورهاي مردم شناسی و جشنهاي سنتی، بازسازي آبگرم های سنتی با تغییر کاربري.
  • ایجاد یک سازمان منسجم و کارا، استفاده از نیروي آگاه در تشکیلات بخشی، ایجاد بنیاد توسعه جهانگردي و ایرانگردي، ایجاد شوراي تبلیغات گردشگري، ایجاد واحدهاي تسهیلات و خدمات.
  • همکاري شبکه هاي بانکی در خصوص تسهیلات اعتباري ارزان قیمت و کم بهره، میتواند کمک ارزندهاي در توسعه صنعت گردشگري سرعین باشد.
  • سرمایه گذاري غیرمستقیم در امر توسعه شهرستان سرعین با نرخ سود واحدهاي صنعتی، موظف شدن شهرداريها و سایر ارگانها براي در اختیار گذاشتن زمین مورد نیاز تأسیسات گردشگري
  • ایجاد سازمان مدیریت توسعه و سرمایه گذاري در شهرستان سرعین
  • ایجاد امکانات مناسب براي استفاده از کارتهاي اعتباري بین المللی گردشگران خارجی
  • آگاهی به عنوان شرط اولیه براي جذب مردم از طریق تدوین مراحل مشارکت مردمی، سازماندهی نهادهاي مردمی براي تأمین مشارکتها، تقسیم کار مناسب بین بخش دولتی و خصوصی، جذب سرمایه هاي مردمی، حل مشکلات و تنگناها با توجه به راهکارهاي ارائه شده منطقه اي و داخلی و خارجی که به صورت متمرکز تصمیم گیري می شوند.
  • تسهیل امور واگذاری اراضی مورد تقاضای سرمایه گذاران در پیرامون شهر سرعین و توجه ویژه به توسعه روستاهای هدف گردشگری شهرستان.
  • امکان هزینه کرد درآمدهای حاصله از واگذاری آبگرم های شهرستان در امورات زیربنایی شهرستان سرعین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *